סוסון-ים חלק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סוסון ים חלק)
קריאת טבלת מיוןסוסון-ים חלק
סוסון ים ים תיכוני
סוסון ים ים תיכוני
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: דגי גרם
מחלקה: גרמיים
סדרה: אבובונאים
משפחה: אבובוניים
סוג: סוסון ים
מין: סוסון ים חלק
שם מדעי
Hippocampus kuda
בליקר, 1852

סוסון-ים חלק (שם מדעי: Hippocampus kuda), באנגלית yellow seahorse הוא מין של סוסון-ים ממשפחת האבובוניים. הוא חי באוקיינוס ההודי ובאוקיינוס השקט, כולל יפן, אוסטרליה, המפרץ הפרסי, איים באוקיינוס השקט כולל איי הוואי, חופי אפריקה מטנזניה ועד דרום אפריקה, ובים האדום, כולל במפרץ אילת.

הסוסון הוא דג קטן יחסית, שמגיע לאורכים של 17 עד 30 סנטימטר. הגוף הוא רחב, גמיש, ומחוסר קוצים ובליטות (מה שמקנה לו את שמו בעברית, במנוגד מסוסון הים השני שחי במפרץ אילת, סוסון ים דורבני). ראשו גדול יחסית ביחס לגופו והחרטום קצר ועבה. הגוף הוא בדרך כלל צהוב אדמדם עם מעט נקודות שחורות. לפרטים בוגרים יש לעיתים קווים שחורים על הגב.

סוסון הים החלק הוא טורף שניזון מחסרי חוליות קטנים, סרטנאים ושאר זואופלנקטון. הוא שולה את הסרטנים הקטנטנים מהמים עם חרטומו הארוך שנועד לסינון המים. סוסון הים נושא את ביציו בתוך גופו עד לבקיעתם כמו כל סוסוני הים, וכמו כל סוסוני הים, הזכר הוא זה שמחזיק את הביצים בכיס מיוחד על ביטנו עד לבקיעת הצאצאים.

סוסון הים נפוץ במפרץ אילת, והוא חלק מתוכנית שימור של החברה להגנת הטבע והמצפה התת-ימי באילת, שמגדלים את אוכלוסיית סוסון הים החלק ועוזרים לה להשתקם. במצפה התת-ימי מגדלים דגיגים של סוסוני ים באקווריום נפרד כדי להגן עליהם מדגים אחרים, ומשחררים אותם למפרץ בבגרותם כשהם חזקים יותר ובעלי סיכוי גבוה לשרוד[2].

הסוסונים חיים במרבדי עשב ים טבעיים, ונפגעו רבות מאיבוד מרבדי עשב אלה באזורים רבים בעולם, כולל במפרץ אילת. בשנים האחרונות מתרחש שיקום טבעי של שדות אלה, וגם עליה באוכלוסיית הסוסונים.


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוסון-ים חלק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סוסון-ים חלק באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ "סוסוני-ים". פארק המצפה התת-ימי באילת. 2016-07-12. נבדק ב-2022-03-25.